Movie Review | Once Upon a Crime (2023)

Tuesday 9 July 2024


Director: YÅ«ichi Fukuda
Writers: Aito Aoyagi, Yûichi Fukuda, Tetsurô Kamata
Cast: Kanna Hashimoto, Yuko Araki, Takanori Iwata, Mirei Kiritani
Production Companies: Credeus, TV Asahi Productions
Distributor: Netflix
Genre: Fantasy / Crime / Comedy / Mystery
Running Time: 107 minutes
Release Date: 19 September 2023
Trailer:


Kisah bermula dengan pengembaraan Little Red Riding Hood (Kanna Hashimoto) di sebuah hutan yang cantik tapi penuh dengan duri tajam. Dalam pengembaraan menuju ke Spenhagen, dia berjumpa dengan ahli sihir wanita dengan ketawa yang jelik bernama Barbara (Midoriko Kimura). Ahli sihir tersebut beria ingin menghadiahkan Little Red Riding Hood sepasang yang kasut yang cantik kerana Kerajaan di situ hanya pentingkan kecantikan. 

‘I don’t look like any old witch, I look stylish, don’t I? I will change your shoes to fit the beauty of this kingdom.’ - Barbara

Malahnya ahli sihir tersebut masih belum mahir dengan sihir menukar kasut. Terpaksa lah Little Red Riding Hood basuh kasut yang penuh dengan selut di sungai. Ketika menyusuri sungai untuk mengambil kasutnya yang dibawa arus, dia kemudiannya berjumpa dengan Cinderella (Yuko Araki). Kasihan melihat Cinderella yang bersedih atas kematian burung merpatinya, mereka berdua berkawan dan setuju untuk pergi ke majlis tari-menari bersama. 

Dengan bantuan sihir dari Barbara, Little Red Riding Hood dan Cinderella mendapat sepasang gaun cantik untuk ke majlis tersebut. Anak saudara Barbara bernama Tekla juga membantu hadiahkan sepasang kasut kaca yang cantik untuk mereka berdua. Barbara juga menukar tikus bernama Paul (Tsuyoshi Muro) sebagai pemandu dan labu sebagai kereta kuda. 

Dalam perjalanan ke istana kereta kuda tersebut terlanggar mayat lalu disorok di sebalik pokok di tepi jalan. Ketika majlis berlangsung, King Bovell (Jiro Sato) memaklumkan Pendandan Rambut Diraja bernama Hans (Masaki Kaji) telah dibunuh lantas Little Red Riding Hood dan Cinderella menjadi cemas dengan berita tersebut.

Naskhah misteri fantasi ini diadaptasikan dari novel "Akazukin, Tabi no Tochuu de Shitai to Deau" karya nukilan Aito Aoyagi yang diterbitkan pada 19 Ogos 2020. Filem Jepun yang mempunyai jalan cerita berbeza dari kisah dongeng popular ini menggunakan genre jenayah dan misteri pembunuhan sebagai penarik. 

Walaupun mempunyai watak Little Red Riding Hood namun plot dan latar masa lebih tertumpu pada kisah Cinderella. Watak antagonis dalam kisah Little Red Riding Hood iaitu Wolf juga tidak dimasukkan kerana penulis lebih selesa menggunakan antagonis keluarga tiri Cinderella. 

Berbeza juga dengan kisah dongeng asal di mana watak Little Red Riding Hood mempunyai kebijaksanaan dan instinct yang kuat sebagai penyiasat lalu banyak membantu Putera Gilbert (Takanori Iwata). Secara tak langsung Kanna dapat banyak screentime dan mempunyai watak yang kuat untuk menyerlah dalam filem Once Upon A Crime arahan YÅ«ichi Fukuda. 

Target audience filem Once Upon A Crime mungkin golongan kanak-kanak atau remaja sebab jalan cerita yang santai dan mempunyai elemen komedi yang berlebihan. Nasib baik tengok dekat Netflix jadi boleh lah ubah speed kepada 1.5x dan tak buang banyak masa untuk habiskan filem ni. Ada part yang menarik perhatian tapi ada babak macam draggy dan over. Babak perbalahan antara Raja dan Red antara babak yang bosan kerana kedua-duanya tak mahu mengalah. Raja dengan maklumat yang dia dapat sementara Red pula menggunakan gerak hati dan berfikir di luar kotak. 

Tumpuan banyak diberikan pada wardrobe dan props yang dipersembahkan dalam Once Upon A Crime terutamanya pada majlis tari-menari di Istana. Kesemua gaun yang digunakan terlihat cantik dan sarat dengan perhiasan yang cantik. Kostum yang digunakan oleh watak lain juga cantik dan mempamerkan suasana era Victoria. Penggunaan CGI dan VFX juga mengukuhkan lagi sinematografi Once Upon A Crime sesuai dengan kualiti visual yang digariskan oleh Netflix. 

Ada yang akan suka dengan filem ni sebab bereksperimen dengan genre berbeza dan keluar dari jalan cerita asal but as for me, I tak suka dengan watak yang dihukum di hujung cerita sebab tak ada keadilan untuk dia sedangkan ada watak yang lebih jahat dan jadi punca kepada jenayah yang berlaku. Patutnya pembunuh ditangkap tapi dapat pengampunan atau dikurangkan hukuman tapi tak ada babak tu. Bagus juga lah ending tak sama sebab Putera raja dalam filem ni pengecut. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 5.6/10

3 comments

  1. Suka tengok baju-baju dalam ini.. cantik..

    ReplyDelete
  2. Saya belum Tonton. Nantilah nak lihat dulu. Lumayan rendah juga rating kakak kasih ya 😅. Jadi penasaran lihat

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.