Movie Review | Deadpool & Wolverine (2024)

Monday 29 July 2024


Director: Shawn Levy
Writers: Ryan Reynolds, Rhett Reese, Paul Wernick, Zeb Wells, Shawn Levy
Cast: Ryan Reynolds, Hugh Jackman, Emma Corrin, Matthew Macfadyen, Rob Delaney, Leslie Uggams, Morena Baccarin, Chris Evans, Dafne Keen, Wesley Snipes, Jennifer Ganner, Channing Tatum, Jon Favreau, Aaron Stanford, Aaron W. Reed, Mike Waters, Blake Lively, Henry Cavill, Chris Hemsworth 
Production Companies: Marvel Studios, Maximum Effort, 21 Laps Entertainment
Distributor: Walt Disney Studios Motion Pictures 
Genre: Action / Comedy
Running Time: 128 minutes
Release Dates: 22 July 2024 (David H. Koch Theater), 26 July 2024 (United States)
Trailer:


Filem bermula dengan misi Deadpool (Ryan Reynolds) mencari kubur Wolverine dan kemudiannya bertarung dengan sekumpulan askar di sana. Melalui naratif, Deadpool berpatah kembali ke tahun 2018 dengan garis masa Bumi 10005 di mana Wade ditolak sepenuhnya untuk menyertai Avengers. 6 tahun kemudian, Wade dibawa berjumpa dengan Paradox (Matthew Macfadyen) yang bekerja di bawah organisasi Time Variance Authority (TVA) yang berada di garis masa Bumi 616.

Paradox menjelaskan garis masa Deadpool akan musnah seolah-olah dia tak pernah wujud jikalau Wolverine (Hugh Jackman) dari garis masa ulung tidak dibawa ke Bumi 616. Deadpool cuba mencari Wolverine dari setiap garis masa Bumi tapi hanya versi terburuk yang boleh dibawa tanpa bertindak agresif. 


Disebabkan tindakan Deadpool membuatkan Paradox berang, dia dan Wolverine dihantar ke dunia lowong di mana mereka mempunyai dua pilihan sama ada bekerja untuk Cassandra Nova (Emma Corrin) atau akan menjadi makanan Alioth. Kedua-duanya bukan pilihan Deadpool kerana dia perlu selamatkan 9 orang yang penting dalam hidupnya terutamanya Vanessa (Morena Baccarin). 

Kalau ada yang tanya boleh tak tengok filem ke-34 di bawah Marvel Cinematic Universe (MCU) - Deadpool & Wolverine tanpa tengok Deadpool 2 (2018), Logan (2017) atau filem-filem X-Men sebelum ni, memang akan lost dan tak faham reference yang Deadpool guna dalam jenaka dia. Tersenarai dalam barisan penulis Deadpool & Wolverine juga, Ryan masukkan beberapa reference dari personal life dia dan produser 20th Century Fox dengan Disney. 


It such a pleasure to watch Deadpool after a long time and have fun throughout the movie. I tak tahu Deadpool idolakan Captain America sampai lah dia tabik hormat bila nampak footage Cap dekat skrin. No wonder lah dia beria sangat nak join Avengers tapi kena reject pula dengan driver Tony Stark. 

Macam mana Ryan dengan Hugh offscreen untuk promote filem ni, macam tu lah juga dalam movie. Wolverine pasif orangnya dan dalam fasa kemurungan jadi dia tak banyak bercakap sementara Deadpool lebih banyak buat hal. Of course, dalam movie ni ada lengkungan yang buatkan both characters jadi buddies. Dari menyampah sampai berdepan dengan kematian sama-sama gara-gara Paradox. Iconic teruk Deadpool bergaduh dengan Wolverine depan logo 20th Century Fox yang dah tenggelam dalam pasir. 

Jalan cerita Deadpool & Wolverine mudah difahami tapi kekuatan terletak pada dialog Deadpool sebagai yapper terulung ditambah dengan olahan kreatif Shawn Levy. Surprisingly ada banyak versi Deadpool dalam filem ni dan jadi tumpuan ialah Nicepool yang berbeza dengan Deadpool. You guys akan faham kenapa dia Nicepool bila dia muncul sebelum ending. 


Produser Kevin Feige umumkan yang filem Deadpool & Wolverine adalah permulaan kepada era mutan di mana Avengers akan bertemu dengan X-Men dan Fantastic Four jadi banyak lah easter egg yang didedahkan dalam naskhah ni. Masa tengok tu seronok petik nama setiap watak walaupun ingat tak ingat sebab layan movie X-Men masa zaman sekolah menengah. 

Tak pasti bila watak-watak utama X-Men macam Cyclops, Rogue, Mystique, Storm dan Quicksilver akan muncul dalam filem MCU yang lain tapi yang pastinya bermula tahun 2025 sebab tahun ni cuma filem Deadpool & Wolverine sahaja yang akan diterbitkan oleh Marvel Studios. Sempat sangat kalau nak tengok balik semua filem X-Men. 


Banyak sangat momen yang menyeronokkan dalam filem Deadpool & Wolverine sampaikan 128 minit terasa sekejap. Naskhah terbaru MCU ni seronok kalau layan dekat panggung sebab kekuatan sinematik dari George Richmond dan himpunan lagu 80’s dan 90s hasil kreativiti Rob Simonsen. Chef kiss. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

2 comments

  1. Saya nonton movie ini Krn menenangkan suami. Dia memang fans Marvel. Tapi Krn saya tak terlalu mengikuti kisah2 hero ini, jadi jujur ada banyak part yg saya bingung . Yg agak awkward, saat penonton lain di bioskop tertawa, saya pula tak paham 😅😅.

    Tapi film ini sangat menghibur dari segi OST dia. Saya sukaaa sangat 😍👍. Memang best pilihan lagu2 nya.

    ReplyDelete
  2. memang syok betul masa layan dekat panggung.. Paling best bila banyak watak-watak xmen muncul.. Tak sabar tunggu next filem..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.