Movie Review | Agak Laen (2024)

Wednesday 24 July 2024


Pengarah: Muhadkly Acho
Penulis Skrip: Muhadkly Acho
Pelakon: Bene Dion, Oki Rengga, Indra Jegel, Boris Bokir, Tissa Biani, Arie Kriting, Indah Permatasari, Sadana Agung Sulistya
Syarikat Produksi: Imajinari, Jagartha, Trinity Entertainment Network, A&Z Films, Legacy Pictures
Pengedar: Netflix
Genre: Seram / Komedi
Durasi Tayangan: 119 minit
Tarikh Tayangan: 1 Februari 2024 (Indonesia), 29 Februari 2024 (Malaysia & Brunei Darussalam), 14 Mac 2024 (Singapura) 
Trailer:


Naskhah komedi dari negara seberang yang mencatat kutipan setinggi 9 juta lantas menjadi filem kedua tertinggi jumlah kutipan mengisahkan tentang empat sekawan - Bene (Bene Dion), Oki (Oki Rengga), Jegel (Indra Jegel) dan Boris (Boris Bokir) mengendalikan sebuah rumah hantu di Pasar Malam Rawa Senggol. 

Kerana rumah hantu yang kosong dan hantu yang tidak menyeramkan, ramai pengunjung fun fair mengelak untuk masuk. Kalau ada yang masuk pun hanya untuk jadikan bahan ketawa. Oki yang lari dari dibuli mencadangkan supaya rumah hantu tersebut diubahsuai supaya kelihatan lebih seram dan menarik. Semuanya bersetuju kerana mereka juga tidak mempunyai cara lain untuk kekal bertahan di fun fair tersebut sebelum diusir oleh Jongki (Arie Kriting), pengurus Pasar Malam Rawa Senggol. 


Tanpa disangka rumah hantu mereka viral di TikTok setelah dua orang influencer berkongsi pengalaman mengerikan di situ. Nasib mereka berempat berubah serta-merta dan memperoleh keuntungan yang banyak lantas berjaya melangsaikan hutang sehinggalah satu hari mereka didatangi oleh seorang wanita muda (Indah Permatasari) yang mencari Pak Basuki (Arief Didu). 

Filem Agak Laen yang ditayangkan di Netflix mempunyai jalan cerita yang unik dan menghiburkan sebagai naskhah santai. Lakonan Bene Dion, Oki Rengga, Indra Jegel dan Boris Bokir juga cemerlang sepanjang 119 minit dengan pelbagai lontaran emosi. Bukan saja reaksi muka malah tona suara yang digunakan untuk beberapa situasi juga natural. Mungkin sebab tu lah penulis proceed dengan guna nama sebenar walaupun untuk kisah rekaan. Sebelum ni dah pernah tengok lakonan Jegel dan Boris dalam filem Ngeri-Ngeri Sedap (2022) dengan genre yang sama terbitan produksi yang sama, Imajinari. 


Unsur seram yang dimasukkan tak lah seram sangat pun sebab gangguan yang dialami di rumah hantu tu cuma melalui props yang ada. Kalau ikutkan, filem Agak Laen arahan Muhadkly Acho lebih terarah pada genre komedi dan drama sebab keempat-empat watak dibelenggu masalah hidup. Bene ada kekasih tapi perlu cari wang untuk perbelanjaan dan hantaran yang tinggi, Jegel dikejar lintah darat, Boris terpaksa bayar yuran khas untuk bekerja sebagai tentera kerana melunaskan impian ibunya sementara Oki perlukan duit untuk kos rawatan ibunya dan mempunyai status banduan. 

Beberapa babak komedi yang dimasukkan menggunakan reference untuk masalah sosial di Indonesia jadi kalau yang tak berapa familiar mungkin tak faham punchline yang dimasukkan. Ada juga lawak double menaning jadi jangan lah tonton sambil makan. Dark humour dan political humour juga menjadi rencah filem komedi Agak Laen. 


Selain skrip yang bagus dengan chemistry 4 podcaster Agak Laen, sinematografi dari Arfian menghidupkan dunia Agak Laen dengan kualiti visual yang menarik. Penggunaan colour grading dengan beberapa tema warna utama dalam babak tertentu mencuri tumpuan juga. Background music dari Ofel Obaja Setiawan mengukuhkan lagi beberapa babak penting. 

Personally, I tak berapa seronok layan filem Agak Laen sebab komedi yang dimasukkan agak keterlaluan bila Jegel kencing di kubur. Kalau penulis cipta watak Pak Basuki sebagai seorang individu yang kejam, makan rasuah, terlibat dengan jenayah, boleh faham lah bila dibalas macam tu. Of course, cerita ni fiksyen dan diadun dalam kisah komedi tapi ada batasnya juga kan bila berjenaka? Nasib baik penulis bagi balasan yang setimpal untuk mereka berempat di hujung cerita. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 8.5/10

3 comments

  1. Saya nonton film ini di bioskop Krn teman yg suruh, katanya lucu 🤭. Memang agak lucu tp saya msh LBH suka humor film Cek toko sebelah 1 . Tapi agak laen okelaah, menghibur juga, wajar kalo sampai 9 juta penonton. Belum bisa mengalahkan KKN di desa penari yg 10 juta penonton. Pdhl kami banyak berharap agak laen bisa mengalahkan KKN 😄. Jarang soalnya komedi bisa sebanyak itu penontonnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyaaaa tak sangka filem Agak Laen dapat 9 juta kutipan padahal target awal cuma 1 juta. Rezeki Agak Laen team

      Delete
  2. Part kencing tu je lah yang mengganggu tapi mujurlah balasannya kena juga dekat diorang..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.