Drama Review | True Beauty (2020)

Tuesday 9 July 2024


Director: Kim Sang-hyeop
Writer: Lee Si-eun
Cast: Moon Ga-young, Cha Eun-woo, Hwang In-youp, Park Yoo-na
Production Companies: Bon Factory Worldwide, Studio N
Distributor: tvN, Netflix 
Genre: Teen / Comedy / Drama
Running Episodes: 16 episodes (73 minutes per episode)
Release Date: 9 December 2020 – 4 February 2021 
Trailer:


True Beauty mengisahkan tentang Lim Ju-kyung (Moon Ga-young) yang sentiasa mendapat komen tentang raut wajahnya yang berbeza dari adik-beradiknya yang lain. Menginjak remaja, dia sering dibuli oleh pelajar popular di sekolah tersebut hanya kerana dia tak cantik. Sedih dengan nasib hidup dia, Ju-kyung naik ke rooftop sebuah bangunan untuk bunuh diri namun sempat diselamatkan oleh Lee Su-ho (Cha Eun-woo) yang baru saja kehilangan rakan baiknya kerana bunuh diri. 

Dalam masa yang sama keluarganya terpaksa menjual rumah di bandar dan pulang ke kampung kerana masalah kewangan. Ju-kyung gembira dengan berita tersebut kerana dia dapat peluang untuk pindah ke Saebom High School. Ju-kyung juga berjaya ubah penampilannya hasil tutorial Selena (Go Woo-ri) yang dikongsikan di media sosial. 


Di Saebom High School, Ju-kyung berkawan dengan Soo-ah (Kang Min-ah) dan Su-jin (Park Yoo-na). Banyak perubahan dalam hidup Ju-kyung sejak dia berpindah ke daerah tersebut termasuk juga perkenalan dengan Lee Su-ho dan Han Seo-jun (Hwang In-youp) yang popular di sekolah tersebut. Mereka berdua dahulunya adalah rakan baik kerana mempunyai minat dan cita-cita yang sama dalam bidang muzik namun bertukar musuh setelah Jung Se-yeon (Kang Chan-hee) meninggal dunia. 

Drama berkisarkan kehidupan sekumpulan remaja sekolah menengah arahan Kim Sang-hyeop merupakan adaptasi dari manhwa True Beauty hasil ilustrasi oleh Yaongyi. Selalu sangat nampak post tentang drama ni tapi malas nak tengok sebab Cha Eun-woo jadi lead actor tapi lepas tengok klip Ju-kyung mengusik Seo-jun dekat TikTok rasa tergerak hati pula nak tengok sebab babak tu comel sangat. 


Memandangkan True Beauty berlatarkan pelajar sekolah menengah, haruslah set mode santai je tapi jalan cerita drama remaja ni not bad lah sebab ketengahkan isu self-confidence. Isu buli yang dibawa masuk pun relatable juga sebab banyak sangat isu face shaming yang berlaku di sekolah. Jangankan di sekolah, masyarakat kita sendiri tak berapa suka dengan orang yang kurang cantik. Kalau masyarakat suka takkan lah wujud isu pretty privilege kan? 

Sebab babak-babak buli ni juga rasa sedih tengok apa yang dilalui oleh Ju-kyung di sekolah lama dan sekolah baru. Elemen psikologi juga dimasukkan bila Ju-kyung sering resah dan takut kalau kawan baru dia geli dan jijik dengan rupa asal. Bila Saebom High School tahu hal sebenar makin bertambah kasihan dengan Ju-kyung sebab satu sekolah buli dia, sama macam apa yang dia bayangkan sebelum ni. 


Faham sangat kenapa Soo-ah jauhkan diri dari Ju-kyung, bukan sebab dia tak cantik tapi sebab tahu cerita dari mulut orang lain. Watak Soo-ah pun selalu rasa left out oleh Ju-kyung dan Soo-jin sebab dia selalu spend time dengan boyfriend dia, Yoo Tae-hoon (Lee Il-jun). 

Drama True Beauty menjadi naskhah yang popular kerana gandingan trio Moon Ga-young, Cha Eun-woo dan Hwang In-youp dalam kisah cinta tiga segi yang dipaparkan sepanjang 16 episod. Of course, it creates a fantasy you boleh bercinta dengan dua jejaka segak dengan kuasa make-up. Tapi kalau fikir dengan logik akal, muka Ju-kyung tak jauh beza sangat pun bila make-up atau bare face. 


Jalan cerita yang dikembangkan oleh Studio Dragon ni tak sepatutnya ambil langkah dramatik dengan buat Ju-kyung dibenci satu sekolah. I faham penulis nak watak Ju-kyung rapat sangat dengan Su-jin untuk wujudkan elemen pengkhianatan dan dengki tapi tu lah, macam mana keluarga Ju-kyung tak pernah cari alternatif untuk rawat muka dia. 

Kakak dia, Lim Hee-kyung (Im Se-mi) kerja di Move Entertainment, assist trainee jadi idol. Tak logik sangat kakak dia tak boleh bantu adik sendiri padahal kerja dalam bidang yang perlu jaga imej dan berpenampilan cantik. Masa Soo-ah berbaik balik dengan Ju-kyung, dia yang cadangkan supaya Ju-kyung tukar cara pemakanan, rutin dan supplement untuk muka. 


Masa kantoi muka Ju-kyung berbeza bila pakai make-up pun pihak sekolah tak bantu pulihkan imej Ju-kyung sedangkan dia star student di sekolah tu. Boleh sangat kalau guru sekolah defend Ju-kyung dan provide sesi make-up supaya ramai lagi boleh jadi cantik dan berhenti jadi mangsa buli. Sekaligus bantu yakinkan pilihan Ju-kyung sebagai make-up artist kepada keluarga dia. 

Antara konflik dalam drama True Beauty ni bila mak Ju-kyung (Jang Hye-jin) tak dapat pendapatan yang stabil pun dari bidang kecantikan jadi sebab tu dia bantah pilihan kerjaya Ju-kyung. Sayangnya, resolusi untuk drama ni nampak lemah bila family dia kurang yakin dengan cita-cita watak utama walhal anak sulung kerja dekat talent agency yang sentiasa memerlukan make-up artist. Hala tuju drama ni nampak confusing lah bila masukkan konflik yang tak perlu ni. 

 

Punca pergaduhan Lee Su-ho dengan Han Seo-jun nampak lemah juga sebab salah faham antara mereka berdua. Kalau dalam webtoon, Se-yeon endahkan Seo-jun sebab dia yakin Su-ho akan percaya cakap dia sedangkan dalam webtoon Se-yeon tak nak letak pressure dekat Seo-jun yang sama-sama trainee di Move Entertainment. Kalau Se-yeon pergi merayu dekat Su-ho minta bantuan untuk pulihkan imej tu boleh faham lah sebab Su-ho anak pemilik syarikat agensi tu. Bila watak Lee Joo-heon (Jung Joon-ho) tak nak bantu Su-ho dan Se-yeon malam tu, baru lah konflik anak-beranak ni nampak lebih kuat dan mendalam. 

Ada banyak lagi plot yang boleh dipertikaikan tapi tutup mata je sebab genre romantic comedy. Babak Lim Hee-kyung bercinta dengan Han Joon-woo (Oh Eui-shik) tak patut masuk pun dalam drama ni sebab cringe tambah pula di episod-episod hujung. Banyak part I skip sebab tak lalu nak tengok. 


Tapi tu lah, I ignore je kelemahan True Beauty sebab terkena second lead syndrome bila chemistry Hwang In-yeop dengan Moon Ga-yeong nampak comel sangat dalam beberapa babak. Of course, I sedih Seo-jun tak dapat ending yang bagus tapi lebih baik Su-ho jadi endgame Ju-kyung supaya alasan Su-ho jatuh cinta dengan Ju-kyung dan mesej drama ni lebih kuat. 

Lakonan Hwang In-yeop pun menyerlah lebih dari Cha Eun-woo yang banyak jadi patung cendana dalam kebanyakan babak. Memang personaliti watak dia pasif tapi banyak cara lagi dia boleh express emotion tu. Tak jauh beza pun watak Seo-jun dengan Su-ho tapi sebab Hwang In-yeop, watak Seo-jun nampak hidup. Famous scene Okey Dokey tu pun kelakar sampai I jadi minat dengan lagu tu lepas tengok drama ni. 



Anyway, True Beauty not bad lah untuk tontonan santai dan cuci mata. Sinematografi yang cantik dan music album yang menarik jadi kekuatan sampingan. Suka dengan lagu Missing You – Sunjae dan Starlight – Chani SF9. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 7.5/10

2 comments

  1. Tak dapat lagi tengok drama ini.. Selalu layan klip pendek je..

    ReplyDelete
  2. Hahahaha saya nonton Drakor ini memang hanya Krn hwan in yeop 🤣. Kalo Cha Eun woo dah lah. Termaafkan Krn muka hensem dia, JD kalo akting kaku, dah biasa 😂.

    Cerita ini sebenernya mirip dengan my Gangnam id atau apaa gitu. Cuma beda yg true beauty tak operasi plastik.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.