DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR ATLET MALAYSIA PEMENANG PINGAT EMAS PERTAMA BADMINTON PARALIMPIK DUNIA, CHEAH LIEK HOU

Friday 5 July 2024

DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR ATLET MALAYSIA PEMENANG PINGAT EMAS PERTAMA BADMINTON PARALIMPIK DUNIA, CHEAH LIEK HOU | Filem Aksi Sukan Dengan Sinematografi Memukau Dari Pengarah Box Office ‘PASKAL The Movie’,  Adrian Teh

Astro Shaw terus aktif mempersembahkan filem berkualiti dengan mengangkat cerita-cerita menarik dari Malaysia ke pentas dunia. Terbaru, Astro Shaw bersama Act 2 Pictures dengan kerjasama Clover Films dan One Cool Entertainment mempertaruhkan filem Gold, kisah yang diinspirasikan daripada pemenang pingat emas pertama badminton paralimpik dunia dalam Sukan Paralimpik Tokyo 2020 iaitu Cheah Liek Hou. Gold akan ditayangkan di pawagam seluruh negara bermula 11 Julai ini. 















Membawakan nilai kesungguhan dan aksi sukan yang mendebarkan, di samping elemen kekeluargaan dan keharmonian masyarakat, filem ini digarap kemas oleh pengarah pecah panggung Paskal The Movie dan Malbatt Misi Bakara, Adrian Teh. Adrian yang sinonim dengan filem-filem aksi beruniform yang membawakan mesej tribut kepada pahlawan negara, membuktikan kemampuannya dengan menghasilkan naskhah bertemakan sukan pula. 

Di samping mempunyai sinematografi menarik, kekuatan filem Gold juga adalah menampilkan babak aksi yang mampu meninggalkan kesan, baik dari segi emosi mahupun mesej yang ingin diketengahkan. Setiap babak digerakkan dengan baik oleh pelakon-pelakon hebat tanah air seperti Farid Kamil sebagai Rashid Sidek, pelakon yang menyinar di Taiwan menerusi filem Abang Adik iaitu Jack Tan sebagai Cheah Liek Hou, Wan Raja sebagai Misbun Sidek, Fabian Loo sebagai Guan Ting, penyanyi popular sekitar 1990an Freddie Ng, Josiah Hogan, Daniel Cheah, Yasmin Hani, Lynn Lim, Meeki Ng, serta penampilan istimewa Tony Eusoff, Nafiez Zaidi dan Ikhram Juhari.

Penerbit Eksekutif Gold merangkap Ketua Astro Shaw, Raja Jastina Raja Arshad berkata, “Selepas kejayaan francais aksi Polis Evo, Astro Shaw dengan bangganya mempersembahkan filem aksi sukan penuh emosi yang diinspirasikan dari individu yang telah mengharumkan nama negara di mata dunia. Kami merasakan ramai yang tidak mengenali secara dekat nama Cheah Liek Hou, tetapi cerita di sebalik perjalanan beliau menuju ke kemuncak persada dunia amat menarik untuk dikongsikan. Kami berharap Gold mampu menyentuh jiwa penonton, sekali gus dilihat sebagai filem untuk semua masyarakat Malaysia. Terima kasih kepada pengarah Adrian Teh kerana membawakan idea filem ini. Kami meletakkan kepercayaan kepada beliau, lebih-lebih lagi pengalaman bekerjasama menerusi filem Paskal The Movie dan Malbatt Misi Bakara memberikan kelebihan buat kami untuk bergabung idea dan tenaga.” 

Penerbit Eksekutif dan Pengarah Filem Gold, Adrian Teh pula menyatakan, "Selepas menghasilkan beberapa filem aksi, saya ingin meneroka genre sukan, drama, dan patriotisme. Seperti PASKAL The Movie dan MALBATT: Misi Bakara, Gold menggabungkan elemen yang mampu membangkitkan rasa bangga yang mendalam terhadap Malaysia. Sementara itu, mencipta semula pelbagai acara sukan besar dan ikonik adalah cabaran utama. Kami berharap filem ini akan memberi inspirasi kepada semua penonton, terutamanya atlet dalam menyuntik motivasi kepada mereka untuk terus berusaha dan mengharumkan nama negara."

Babak-babak di dalam filem Gold bukan sahaja disokong dengan sinematografi yang menarik dan rekaan produksi yang berkualiti, tetapi muzik latar yang mengesankan. Filem ini menampilkan lagu tema utama bertajuk ‘Kita Pasti Boleh’ yang dibawakan Kaka Azraff, Daniel Sher dan Saint T.F.C, hasil ciptaan sepenuhnya Daniel Sher. Lagu berentak upbeat ini pastinya mampu menyuntik semangat jati diri kepada penonton. 

Gold mengisahkan perjalanan hidup jaguh badminton para negara, Cheah Liek Hou sejak kecil. Ketika dia berusaha untuk menempatkan namanya dalam arena sukan nasional, beliau didapati menghidap penyakit saraf yang dikenali sebagai Erb’s Palsy. Kehilangan ayah sebagai penyokong kuatnya juga membuatkan Liek Hou hilang arah. Namun, apabila acara Paralimpik dunia mengiktiraf badminton sebagai sukan yang akan dipertandingkan di Tokyo, Liek Hou bangkit semula dengan bantuan jurulatih dan pemain legenda Malaysia, Rashid Sidek. 

Nantikan filem Gold  yang akan berada di pawagam bermula 11 Julai ini. Gunakan #GoForGold #MYGoldMovie #KitaPastiBoleh #为自己赢一场 #为马来西亚赢一次 di media sosial. Ikuti pekembangan terbaru dan info menarik tentang Gold di akaun Astro Shaw menerusi platform Instagram, X, Facebook, TikTok dan YouTube. 

**********************

Tajuk: GOLD

Genre: Aksi / Sukan 

Terbitan: Astro Shaw & Act 2 Pictures

Dengan Kerjasama: Clover Films Sdn. Bhd. , One Cool Entertainment Sdn. Bhd.

Penerbit Eksekutif: Raja Jastina Raja Arshad, Adrian Teh, Tee Yee Peng, Lim Teck, Paulyn Chua, Yumi Wong

Syarikat Produksi: Act 2 Pictures

Penerbit Penyelia: Kyle Goonting

Penerbit Bersekutu: Nabil Abdulaziz, May Woo

Penerbit Penyelaras: Guinevere Loh

Pengarah: Adrian Teh

Skrip: Tan Pik Yee

Lakon Layar: Tan Pik Yee; Adrian Teh

Pengarah Fotografi: Yong Choon Lin

Penyunting: Lee Pai Seang

Pengarah Seni: Ho Chee Siang

Kesan Visual: Wee Meng Hee

Muzik Skor: Jackey Yow

Penata Bunyi: Raja Ahmad Shaidaley

Pereka Busana: Wing Shum; Carol Chong

Penata Tatarias: Hong Ya Ni, Wai Mei Xian, Kit Hew, Tan Ven Yee

INFO FILEM

Bahasa: Mandarin/Hokkien, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris  

Durasi Filem: 2 Jam 5 Minit 

Jumlah Hari Penggambaran: 31 hari

Lokasi Penggambaran: Klang Valley

Tarikh Tayangan di Pawagam: 11th July 2024


BARISAN PELAKON

Pelakon Utama

Jack Tan sbg Cheah Liek Hou
Farid Kamil sbg Rashid Sidek
Yasmin Hani sbg Isteri Rashid Sidek
Wan Raja sbg Misbun Sidek
Fabian Loo sbg Guan Ting
Freddie Ng sbg Ayah Liek Hou 
Lynn Lim sbg Ibu Liek Hou 
Meeki Ng sbg Kakak Liek Hou 
Daniel Cheah sbg Ah Fei
Josiah Hogan sbg Nova Armada

Penampilan Khas 

Tony Eusoff sbg Doktor
Nafiez Zaidi sbg Guru Pendidikan Jasmani
Ikhram Juhari sbg Shafiq Hanafi

OFFICIAL SOUNDTRACK 
Lagu: Kita Pasti Boleh
Artis: Kaka Azraff, Daniel Sher, Saint T.F.C
Durasi: 3 minit
Komposer: Daniel Sher


SINOPSIS


Cheah Liek Hou merupakan seorang pemain badminton yang luar biasa dengan rekod tidak terkalahkan hasil daripada kemahiran yang sangat tinggi. Namun, semasa puncak kariernya, beliau didapati menghidapi kebas saraf pleksus brachial. Tidak berputus asa, Liek Hou terus berjuang dan menyertai kejohanan badminton kurang upaya dan berjaya memenangi kejuaraan dunia dengan semangat atlet yang tinggi. Namun, kehilangan ayah yang merupakan tonggak utama sokongan beliau sepanjang hidup telah menjadi satu dugaan besar buatnya. Beliau perlu hadapi cabaran hidup dengan penuh keberanian.

Apabila Sukan Paralimpik mengumumkan badminton merupakan antara sukan yang akan dipertandingkan di Tokyo, Liek Hou bangkit semula dengan bantuan Rashid Sidek, seorang pemain badminton legenda yang menjadi jurulatihnya. Dibimbing oleh Rashid Sidek, Liek Hou berjaya menurunkan berat badan sebanyak 20 kilogram dan mengatasi pelbagai halangan untuk memenangi Sukan Paralimpik, akhirnya mencipta sejarah penting bagi negara Malaysia dengan memenangi pingat emas.

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.