Astro dan TikTok Bawa Pencarian Bakat Tempatan ke Peringkat Baharu dalam 'TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia'

Saturday 13 July 2024

Astro dan TikTok Bawa Pencarian Bakat Tempatan ke Peringkat Baharu dalam 'TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia' | 30 Peserta Melalui Pencarian di Aplikasi akan Beralih ke Pentas Utama dalam Kolaborasi Terbesar Pertama Astro dan TikTok, Bermula 21 Julai Ini

Saksikan kelahiran bintang muzik Malaysia seterusnya dalam edisi terbaharu ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’, program pertandingan nyanyian yang bakal bersiaran pada 21 Julai 2024, bermula jam 9 malam, secara langsung di Astro Ria (saluran 104). Penganjuran program pertandingan nyanyian ini merupakan kolaborasi pertama Astro dengan TikTok, salah satu platform media sosial terkenal di dunia, dalam menerokai bakat muzik baharu di Malaysia.

Seringkali dilakukan secara maya menerusi TikTok LIVE iaitu perkhidmatan penstriman secara langsung di platform TikTok, program utama edisi terbaharu ini akan bersiaran di saluran Astro Ria buat julung kalinya.

Kolaborasi ini memberi peluang kepada penyanyi baharu serta pencipta kandungan muzik di media sosial untuk lebih berkembang dalam bidang nyanyian, mempamerkan bakat serta berkongsi karya muzik mereka dengan khalayak ramai, sekaligus memberi mereka platform untuk memulakan kerjaya nyanyian mereka di Malaysia, dan juga bakal membuka ruang buat anak-anak tempatan untuk melangkah ke peringkat antarabangsa.

Menurut Pengarah Kandungan, Astro, Agnes Rozario, “Sebagai sebuah syarikat media terkemuka, Astro sentiasa terbuka untuk berkolaborasi dengan mana-mana pihak, dan kami amat teruja untuk berkolaborasi bersama TikTok kerana kami yakin inisiatif ini akan menjadi platform terbesar dalam usaha pencarian bakat dalam kalangan anak-anak tempatan dan sekaligus menjadi penyumbang utama dalam usaha memeriahkan industri hiburan tanah air.

Seiring dengan misi kami untuk mengangkat bakat-bakat tempatan melangkah ke peringkat antarabangsa, barisan pemenang ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ juga bakal mewakili Malaysia ke peringkat Global”.

Manakala, Pengurus Serantau TikTok LIVE, Melissa Yuen, pula berkata, “Kerjasama antara kami dan Astro telah membolehkan kami untuk memaparkan bakat tempatan yang sangat membanggakan. 'Gimme The Mic Malaysia’ adalah satu platform yang signifikan bagi penggiat seni nyanyian dan muzik yang sedang meningkat naik untuk mempamerkan bakat dan minat mereka. Oleh itu, kami akan terus komited untuk menyokong komuniti pemuzik dan kami teruja untuk menyaksikan persembahan mereka secara langsung di kaca TV, dan seterusnya dapat bersama-sama menyokong perkembangan mereka untuk menjadi bintang yang diimpikan”.

Daripada uji bakatnya yang dilakukan pada Mei lalu, seramai 30 peserta dipilih untuk bertanding dalam ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’, yang buat pertama kalinya, akan disiarkan di Astro Ria. Kesemua 30 peserta ini perlu mempamerkan kehebatan vokal masing-masing dan bersaing untuk meraih kedudukan teratas. Juara serta enam peserta teratas yang dipilih di pentas akhir bakal mewakili negara bertanding di peringkat antarabangsa.

‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ dibarisi panel juri yang pernah menggegarkan industri muzik tanah air serta antarabangsa. Bangku juri bakal dihiasi oleh Yuna, penyanyi dan penulis lagu terkenal di dunia, bersama dengan Bunga Citra Lestari, penyanyi dan pelakon popular Indonesia. Mereka akan ditemani oleh Ajai, penyanyi dan komposer yang berbakat serta Hael Husaini, ikon muzik industri hiburan Malaysia. Program ini turut memperkenalkan gandingan Sherry Alhadad dan Sean Lee sebagai hos, serta Ceddy Ang dan Daniel Cheang sebagai hos Live+.

‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ akan bersiaran secara langsung dari Pusat Konvensyen CIDB, Cheras, Kuala Lumpur selama lapan (8) minggu bermula 21 Julai 2024, pada setiap hari Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (saluran 104), On Demand, Astro GO dan sooka. Ikuti info dan klip-klip menarik menerusi akaun TikTok, Instagram, Facebook, X dan Astro Gempak dengan menggunakan tanda pagar #GimmeTheMicMY .

Dapatkan Pek Astro sekarang dengan diskaun 30%* dan pemasangan percuma dari hanya RM41.99/sebulan. Raikan saat-saat bersama dengan #AstroBaharu – Hiburan kini lebih mantap untuk seisi keluarga. Layari astro.com.my untuk maklumat lanjut.

*Tertakluk pada terma dan syarat.

Format ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’

‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ akan menyaksikan 30 peserta berentap di satu pentas selama 8 minggu dan persembahan mereka akan diadili oleh barisan panel juri profesional dan undian daripada penonton. ‘The Six’ merupakan salah satu elemen yang bakal diperkenalkan dalam program ini, di mana enam kerusi khas akan menempatkan enam peserta dengan kedudukan paling teratas.

Kedudukan ini pula akan sentiasa berubah mengikut markah yang diberi oleh juri profesional berdasarkan persembahan mereka. Di akhir konsert, enam peserta teratas (gabungan markah juri profesional dan jumlah undian tertinggi di TikTok LIVE) akan menghuni kerusi mutlak ‘The Six’ dan terselamat dari penyingkiran, manakala peserta-peserta lain akan berdepan dengan pusingan penyingkiran. Peserta dengan gabungan markah dan jumlah undian terendah akan disingkirkan.

Juara serta peserta di kedudukan enam teratas ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ akan mara ke peringkat antarabangsa mewakili Malaysia untuk berentap dengan juara-juara ‘Gimme The Mic’ dari negara-negara lain.

Juara ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ akan membawa pulang wang tunai bernilai RM10,000 daripada Astro, beserta $2,000 USD (dua ribu dolar AS) daripada TikTok, dan penerbitan sebuah album single tajaan Astro & Rocketfuel.

Selain di kaca TV menerusi saluran Astro Ria, ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ juga boleh ditonton di platform digital TikTok menerusi laman TikTok Gempak dan TikTok LIVE Malaysia. ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ turut disokong oleh Telco Rasmi, CelcomDigi dan TWOMEE.

Penaja Utama

Mengenai CelcomDigi

Mengenai CelcomDigi Berhad CelcomDigi adalah pengendali rangkaian mudah alih terbesar di Malaysia dengan lebih 20.6 juta pengguna di rangkaiannya. Ditubuhkan pada 1 Disember 2022 daripada penggabungan Celcom dan Digi, syarikat ini menyasarkan untuk memenuhi keperluan digital pelanggannya yang semakin meningkat dengan memanfaatkan gabungan baharu rangkaian yang terluas, titik sentuh pengedaran, rangkaian produk dan perkhidmatan digital yang inovatif, dan keunggulan pengalaman pelanggan yang dikuasakan oleh CDzen yang bersemangat. Syarikat ini mempunyai cita-cita yang jitu untuk memajukan negara, memberi inspirasi kepada masyarakat Malaysia, dan menjadi peneraju dalam amalan inklusif serta alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG). Untuk maklumat lanjut mengenai CelcomDigi, layari www.celcomdigi.com.

Mengenai TWOMEE

TWOMEE HEALTH & BEAUTY (M) SDN BHD ditubuhkan dengan visi yang jelas: untuk menyampaikan produk kesihatan dan kecantikan yang tiada tandingan kepada pengguna yang mementingkan kualiti dan keberkesanan. Diasaskan oleh Suraya binti Hj Semaru, syarikat ini telah ditubuhkan dan didaftarkan pada 8 Disember 2023 dan dilancarkan secara rasmi pada 9 Mac 2024. Dengan fokus kepada bidang kecantikan dan penjagaan kulit muka, TWOMEE telah mengukir nama di pasaran Malaysia sebagai jenama yang dipercayai dan digemari ramai.

Mengenai Astro Malaysia Holdings Berhad

Astro Malaysia Holdings Berhad (Astro) ialah syarikat kandungan dan hiburan utama di Malaysia, berkhidmat untuk 5.5 juta rumah atau 68% isi rumah TV Malaysia, 8,500 perusahaan, 17.9 juta pendengar mingguan merentasi platform TV, radio dan platform digital. Astro menawarkan 3 perkhidmatan berbeza kepada rakyat Malaysia – Astro Pay-TV, NJOI Prabayar dan sooka, platform OTT untuk golongan milenium; dan Astro Fibre, perkhidmatan jalur lebar kami yang menawarkan nilai lebih tinggi dengan bundle kandungan dan jalur lebar kami. Lebih 930,000 rumah sudah pun menstrim hiburan terbaik melalui Hybrid 4K UHD Ultra Box dan HD Ulti Box kami yang boleh dipasang sendiri dan digunakan pada kedua-dua satelit dan jalur lebar. Pada hari ini, para pelanggan boleh strim kandungan signatures tempatan kami, Astro Originals, sukan secara langsung dan rancangan global terbaik daripada Netflix, Disney+ Hotstar, HBO GO, iQIYI, TVBAnywhere+, beIN SPORTS CONNECT, BBC Player, Viu, ZEE5, WeTV, Qalbox by Muslim Pro dan aplikasi rakan TV kami, Astro GO. Astro Radio, rumah kepada jenama radio yang dinilai tertinggi di negara ini merentasi semua bahasa utama serta jenama digital kami termasuk AWANI, SYOK, Gempak, Xuan dan Astro Ulagam, menyatukan rakyat Malaysia dengan kandungan dan pengisian yang penting.

Mengenai TikTok

TikTok adalah destinasi utama untuk video pendek mudah alih. Misi kami adalah untuk memberi inspirasi dalam bentuk kreativiti dan mencipta kegembiraan. TikTok mempunyai pejabat global termasuk Los Angeles, New York, London, Paris, Berlin, Dubai, Mumbai, Singapura, Jakarta, Seoul dan Tokyo. www.tiktok.com.

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.