Movie Review | Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib (2024)

Tuesday 2 July 2024


Pengarah: Faozan Rizal
Penulis Skrip: BW Purbanegara, Gerald Mamahit
Pelakon: Sara Fajira, Riza Syah, Dimas Aditya, Naufal Samudra, Arla Ailani 
Syarikat Produksi : Starvision, Evergreen Pictures
Pengedar: Starvision, Antenna Entertainments (Malaysia), Netflix
Genre: Seram 
Durasi Tayangan: 96 minit
Tarikh Tayangan: 22 Februari 2024 (Indonesia), 2 Mei 2024 (Malaysia)
Trailer :


Filem Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib bermula dengan insiden Ayu (Sara Fajira) kerasukan ketika sesi penggambaran dokumentari tentang tarian Jaranan Turonggo Yakso di sungai bernama Watu Kandang, Trenggalek. Kawan baiknya, Rara (Laras Sardi) segera membawa Ayu pulang. 

Sejak kejadian tersebut, Ayu dan keluarganya sering mengalami gangguan aneh di mana mereka sering terdengar lagu tradisional dan ternampak susuk tubuh penari perempuan berkebaya merah dengan cucuk sanggul emas. 


Ketua kampung di situ, Mbah Di (Liek Suyatno) kenal dengan penari bernama Sarinten (Yuyun Arfah) yang suatu ketika dahulu difitnah dan diusir keluar dari kampung. Mbah Di tidak berkasar menghalau Sarinten malah membenarkan Sarinten yang merasuk Ayu menari di dewan tarian tersebut. 

Ibu bapa Ayu cuba untuk berubat anak perempuan tunggal mereka bila keadaan Ayu semakin teruk namun tiada dukun yang berani melawan kuasa Sarinten. Kemudian Pak Gito (Rizky Hanggono) cuba mengajak team paranormal - Gaduh (Dimas Aditya), Genta (Naufal Samudra) dan Thea (Arla Ailani) untuk berjumpa dengan Ayu. Mungkin dengan cara tersebut ada yang dapat membantu masalah keluarga mereka. 


Sarinten menerima tetamu baru tersebut dengan senang hati kecuali Thea kerana sikapnya yang biadap. Sarinten memberi amaran supaya berhati-hati kerana Thea akan bawa masalah kepada mereka semua. Dalam masa yang sama, Sarinten memujuk Ayu supaya terima dia untuk hidup sebagai pendamping dan penjaga. 

Naskhah seram yang diadaptasi dari kisah sebenar yang berlaku pada tahun 2010 mempunyai jalan cerita yang bersifat straight-forward dan laju. Banyak input yang dimasukkan dalam setiap babak buatkan filem sinden Gaib terasa menarik dan semakin tertarik untuk tahu pengakhiran Nasib Ayu dan juga Thea. 


Terkejut bila tahu Sara Fajira berlakon sebagai watak utama filem seram arahan Faozan Rizal sebab sebelum ni dia berkecimpung dalam bidang nyanyian. Sara Fajira ni macam Marsha Milan, suka nyanyi lagu seram, bila berlakon pun suka genre seram. Lakonan Sara sebagai Ayu tampak bagus tapi cemerlang sebagai Sarinten. Meremang bila Mbah Sarinten datang berjumpa dengan orang luar. Badan Sara tak kaku bila menari malah gaya jalan semuanya nampak ayu dan teratur persis penari zaman dulu. 

Filem Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib ada banyak momen seram tanpa jump scare berlebihan sebab rupa makhluk halus tu memang sama je dari awal tapi cara dia datang mengganggu tu yang seram dan terkejut. Gangguan dia tak membahayakan jadi kita tak risau sangat dengan keadaan Ayu tapi jadi tertanya-tanya kenapa Mbah Sarinten beria nak jadi pendamping Ayu. Dekat hujung cerita baru faham pilihan dia sebab selain menari, Ayu ada hati yang baik. Rara pun baik tapi tang menari tu tak power sangat. 


Sinematografi dari Faozan Rizal menghidupkan panorama kehidupan kampung yang terletak berdekatan dengan kawasan perairan. Latar masyarakat kampung yang kaya dengan budaya tarian juga dipaparkan dengan cemerlang dalam tone berwarna hangat. Beberapa ritual juga dimasukkan untuk mempamerkan budaya seni Jawa Timur dalam filem Sinden Gaib lantas memberikan impak pada penceritaan dengan music score dan background music dari Fajar Ahadi sebagai sinergi kukuh untuk naskhah seram. 

Mesej sosial yang dimasukkan dalam filem Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib adalah pesan orang lama-lama yang selalu kita dengar tapi sering diendahkan bila pergi ke kawasan orang. Pesanan yang makin lupa ditelan dek zaman. Filem Sinden Gaib memang sesuai menjadi naskhah yang sarat dengan pengajaran untuk generasi muda. 


"Jangan ambil apapun kecuali gambar, jangan tinggalkan apapun kecuali jejak, dan jangan bunuh apapun kecuali waktu." - Faozan Rizal

p/s: Tengok credit scenes sebab ada footage asal wawancara Gaduh dengan Mbah Sarinten.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Putera Muhammad berjaya meraih tempat pertama buat minggu kelapan yang bertemakan ‘Estetika Alam’. Dengan persembahan yang berelemenkan api, Putera Muhammad menarik perhatian para juri serta penonton dengan sorakan yang hangat. Dengan markah tertinggi sebanyak 93.20%, Putera Muhammad juga telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah The Hardest of the Night. Tempat kedua telah diraih oleh Ayda Jebat dengan markah keseluruhan sebanyak 85.69%, serta Aepul Roza sebanyak 81.48%. 

Peserta Ayda Jebat juga telah mendapat Anugerah Pilihan The Hardest Singing Show Alha Alfa dan membawa pulang RM 3,000. Selain Dato’ Sri Rossa, Edry Abdul Halim dan Zizan Razak, barisan juri pada minggu ‘Estetika Alam’ ini dihiasi oleh komposer dan pemuzik terkenal, Ajai. Saksikan episod baharu THSS pada setiap hari Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (Saluran 104), On Demand, Astro GO dan sooka.

SENARAI LAGU

INFO THE HARDEST SINGING SHOW

• ‘The Hardest Singing Show’ merupakan sebuah program kompetitif yang buat pertama kalinya mempertaruhkan ‘showmanship’ sebagai kriteria utama penjurian diikuti dengan vokal barisan penyanyi-penyanyi hebat tempatan. Program ini bakal menemui pelanggan Astro bermula 12 Mei, setiap Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (Saluran 104), On Demand, Astro GOdansookaserta bersiaran secara LANGSUNG dari Pusat Konvensyen CIDB, Cheras, Kuala Lumpur.

• Barisan peserta yang akan bersaing selama 10 minggu menerusi rancangan pertandingan nyanyian terbaharu Astro ini merupakan 9 peserta individu dan berkumpulan terdiri daripada penyanyi terhebat kini, termasuk Datin Alyah (Undur diri), Zizi Kirana, Ayda Jebat, Kaka Azraff, Stacy, Aisha Retno, Putera Muhammad, Aepul Roza, serta kumpulan penyanyi wanita popular Malaysia, De Fam (Undur diri) yang terdiri daripada Azira Shafinaz, Cik Manggis dan Sophia Liana.

Aepul Roza - Kau Kekasihku (Dato' Sri Siti Nurhaliza)



Zizi Kirana - Mantera Beradu (Malique)

Putera Muhammad - Hilang Naluri (Once Mekel)


Aisha Retno - Run the World (Beyonce)



Ayda Jebat - Pawana (Search)


Stacy - Rampas (Akim & The Majistret)

• Nabil Ahmad bergandingan bersama pengacara, pelawak dan juga penyanyi terkenal Indonesia, Rina Nose sebagai hos program ini. Manakala bangku juri pula disandang oleh barisan penyanyi, komposer dan pengarah professional yang telah lama berkecimpung di dalam industri muzik dan hiburan, termasuk Dato’ Sri Rossa, Edry Abdul Halim dan Zizan Razak.

• Persembahan setiap peserta menerusi ‘The Hardest Singing Show’ akan diadili 100% daripada pemarkahan oleh barisan panel juri profesional.

• Juara ‘The Hardest Singing Show’ akan membawa pulang wang tunai bernilai RM150,000 beserta trofi sumbangan Astro.

• Untuk maklumat lanjut, layari www.gempak.com/thehardestsingingshow.

Blog Performance Jun 2024

Dah masuk separuh kedua tahun 2024, satu azam 2024 pun tak tercapai lagi. Ada masa 6 bulan lagi untuk achieve. Specifically untuk blog, azam menuju pageviews 6 juta. Halfway there I guess. Azam korang macam mana?

1. PV


Masa update Blog Performance May 2024, rasa sedih dan frust sebab pageview untuk bulan tu jatuh tapi bulan Jun dah naik balik. Jumlah yang komen pun bertambah sebab ada few times I berkunjung ke blog rakan blogger. Bulan 7 ni nak try allocate masa untuk blogwalking, berbalas kunjungan kepada yang datang melawat ke sini. Google dekat PC office ni ada problem sebab tak boleh log in acc Blogger. Boleh la guna hp tapi ambil masa lah lepastu distracted dengan benda lain lepastu hilang lah tujuan nak blogwalking tu T.T

Anyway, I target pageview untuk bulan Julai akan meningkat dari bulan Jun sebab ada masa senggang sikit memandangkan bulan ni bulan terakhir untuk lodgement audit. Kita sambung busy bulan 9 nanti pulak. 

2. Posts


Post yang paling popular untuk bulan Jun 2024 ialah The Experts, tak sangka ramai yang mencari filem ni sampai hilang terus Sheriff dari Popular Posts. Bulan Julai ada few movie list yang I bercadang untuk update, some tutorials and reviews so hopefully boleh naikkan lagi pageviews. 

3. Keywords

Carian untuk bulan Jun menarik juga lah sebab ada yang mencari pasal nasha aziz padahal filem dia tak lah banyak sangat pun I update. Ada juga yang mencari One Cent Thief, mungkin sebab Astro dah buat pengumuman rasmi untuk musim kedua nanti. 

4. Bilangan Entri


Bilangan entri untuk bulan Jun menurun balik ke angka 34 padahal bulan Mei dah berjaya update sampai 40 entri. Sebab masa tu banyak press release jugak hehe. Target untuk bulan Julai ni nak update sampai 40 atau lebih. Draft ada banyak tapi nak kembangkan yang kena cari masa. 

I perasan blog dah slowly beransur pulih sebab sebelum ni setiap kali nak attach link dengan perkataan dia akan create a copy untuk highlighted words. Nak edit image pun renyah sebab kena klik sampai image jadi kelabu baru boleh besarkan saiz imej. Sekarang dah okay dah dua benda ni. Tinggal log in account bila melawat blog lain je pending lagi. Hopefully akan resolve dalam masa terdekat. 

Have a blessing July since bulan ni juga kita akan habis kalendar Islam yang lama dan masuk ke tahun baru kan? Take care everyone :)