Selesaikan Hutang Aeon Credit

Wednesday 19 June 2024

Bulan lepas mak ada dapat mesej dari Aeon minta langsaikan tunggakan sebelum diambil tindakan. Sebelum ni bila dia tanya dalam group tak ada yang reply sebab ada miscommunication memandangkan ada dua loan dari creditor yang sama.

Bila call hotline AEON Credit, staff tu minta mak yang call sendiri sebab ada few matters perlukan pengesahan. So dia call lah tanya loan yang mana satu ada tunggakan dengan macam mana nak bayar. Staff AEON bagitahu kena pergi dekat mana-mana AEON Mall untuk bayar tunggakan.

I macam annoyed juga lah sebab nak pergi AEON Mall tu jauh. Masa tu mak dekat kampung so paling dekat pun AEON Mall Sungai Petani. Jarak dia makan masa 2 jam so mak pergi AEON Manjung masa hala balik ke Sabak Bernam. Ingatkan kena tuan badan pergi sendiri rupanya dia minta IC lepastu bayar tunggakan guna mesin AEON. Tapiiiii mesin AEON rosak pula masa tu.

Jadi rimas lah sebab tak boleh bayar online tapi takpe lah sebab I plan nak pergi AEON OU ataupun AEON Shah Alam sebab dua mall ni dekat je dengan rumah. Bawa je lah salinan IC mak pastu bayar semua tunggakan sebab yang ni final payment sebelum transfer property. Gamble je lah masa bawa salinan IC tu sebab mak kata dekat AEON Manjung tu tak ada check apa pun guna IC. Dia just ambil number untuk check dalam sistem.

Sabtu lepas kitorang menapak ke AEON One Utama sebab dekat dengan rumah, nak cari barang lain juga masa tu. Naik sampai tingkat 3, pusing punya pusing tak jumpa pulak.

Me: Tumpang tanya, kaunter customer service dekat mana ye?

Cashier 1: Dah tutup dah yang dekat tingkat ni. Dekat tingkat bawah ada.

Me: Oh ye ke? Okay terima kasih ye.

Cashier 1: Weh betul kan dah tutup?

Cashier 2: Ye ke dah tutup?

Cashier 1: Rasanya dah laaaa….

 

I macam confused lah jugak bila dengar diorang sembang. Dah tutup ke tidak sebenarnya ni? Berjalan sikit dari cashier counter tu kitorang nampak customer service counter. Betul lah macam dia cakap dah tutup tapi kaunter dekat sebelahnya tu tak tutup. Kaunter AEON Credit yang kitorang nak pergi untuk selesaikan tunggakan. Dah bagi salinan IC, check dalam system tinggal proceed untuk bayar je jumlah tunggakan tu.


Staff AEON: Ada bawak cash tak?

Me: Eh kena guna cash je ke?

Staff AEON: Ha’ah machine kita terima cash je.

Me: Takpe lah I withdraw dulu lah kalau macam tu.

Staff AEON: Ataupun bayar guna MAE je.

Me: Aikkk boleh bayar online ke?

Staff AEON: Ha’ah pergi je dekat apps MAE lepastu cari pay bills, pilih AEON Credit lepastu masukkan no akaun yang saya bagi ni kemudian bayar lah. Lepas pembayaran ni akan dapat satu mesej dari AEON kemudian tekan link yang dia bagi tu lepastu ikut apa yang dia bagitahu dalam tu lah.

Boleh rupanya bayar online tanpa perlu pergi ke AEON Mall. Kalau staff AEON bagitahu masa first time call tu dah boleh settle dengan mudah. Buang masa orang je pergi sana sini. I mean, AEON dah buat ulangtahun ke-40 kot tapi bab management caca-marba lagi.

Settle dekat situ, kitorang pergi cari beg untuk konsert nanti. Nampak dekat bahagian beg ada prmotion RM40 untuk sling bag. Ngam lah sebab I memang cari design tu. I check dulu kod bag tu sama ke tak dengan promo tag sebab takut salah. Bila nak bayar harga tu tak jatuh pun jadi RM40.

Me: Dik, bag ni ada promotion kan? Dekat sana dia letak harga promo tu RM40.

Cashier 1: Kejap ye saya check

*5 minit kemudian*

Cashier 1: Betul ada promo bag ni tapi letak discount tak jadi RM40 pulak.

Cashier 2: Kenapa?

Cashier 1: Aku tak tahu lah berapa discount dia ni. Letak 30% bukan, letak 40% pun bukan.

Cashier 2: Takkan nak letak 45% kot. Pun tak boleh jugak.

Cashier 3: Kau letak je 50%, senang. Menyusahkan kita je nak kira berapa discount.

Macam tak percaya pun ada jugak tapi orang dah bagi rezeki takkan nak tolak? Masing-masing kata tak ada masalah dari side diorang, I pun proceed je lah bayar. Settle 2 masalah dalam hidup hari tu hehe

5 comments

  1. Alhamdulillah... selesai masalah. siap dapat beli beg ada diskaun lagi

    ReplyDelete
  2. Sebab tu dah tak suka nak buat pinjaman Aeon. Dah rasa sekali, itu lah yang last dan takkan pinjam lagi. annoying gila.

    ReplyDelete
  3. Aduhai, sesuatu betul aeon ni, hahaha.

    ReplyDelete
  4. Pergh!! Patutnya staf cakaplah boleh bayar online.. Haih.. Selalu macam tu.. Info tak lengkap.. Menyusahkan betul Aeon punya pinjaman ini..
    Rezekilah dapat diskaun 50%.. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  5. Memang tak suka kalo customer service saling berbeda memberikan informasi. Yg satu cakap A, nanti saat kita datang staff lain cakap B 😅. Terkadang pening juga, mereka ada standard SOP atau tak . Tapi syukurlah semua bisa selesai dalam hari yg sama ya kak 😄

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.