Perpustakaan Awam Selangor Daerah Sabak Bernam

Tuesday 18 June 2024


Lepas selesai seminar dan sesi interview untuk iCEPS, kitorang belek apa yang ada dekat Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor, Daerah Sabak Bernam. Tak pernah lagi jejak kaki ke sini walaupun dekat dengan rumah. Balik pun sebulan sekali, lepastu melepek je dekat rumah memang tak ada masa nak keluar. 

Perpustakaan Awam Sungai Besar ni lebih kurang sama dengan Perpustakaan Anggerik Mokara, Seksyen U5. Di bahagian kaunter peminjaman dan pemulangan ada hiasan barangan antik, set sofa untuk membaca dan pentas. Di bahagian kiri pula ada ruang untuk makan. 






Ada banyak pilihan untuk buku dari setiap genre tapi yang terpaling berlompong raknya mestilah bahagian fiksyen. Pergi mana-mana perpustakaan awam memang bahagian situ yang jadi pilihan. Sama jugak lah dengan kitorang yang datang. Asalnya tak nak meminjam pun sebab tak pasti bila nak pulangkan tapi bila tahu boleh pulangkan dekat Perpustakaan Raja Uda, Shah Alam, laju tangan pilih buku. 

Sama dengan Perpustakaan Raja Uda, Shah Alam, ataupun Perpustakaan Anggerik Mokara, boleh pinjam sebanyak 20 buah buku selama satu bulan. Kalau nak panjangkan tempoh meminjam boleh maklumkan pada pihak perpustakaan supaya tak kena penalti pemulangan lewat.





Selain ruangan membaca, Perpustakaan Awam Sungai Besar ni ada bilik mesyuarat, bilik seminar, bilik kanak-kanak dan bilik tayangan media. Kemudahan lengkap untuk pengguna yang datang. Kerusi, meja atau peralatan yang diletak di perpustakaan sini semuanya baru dan cantik. Tak macam perpustakaan awam zaman I sekolah dulu. Pakai kerusi kayu yang dah berbunyi, buku pun tak up to date, internet lambat, panas pula tu. Sekarang ni dah banyak improvement untuk orang awam guna kemudahan dari Kerajaan. 











Sama macam Perpustakaan Raja Uda, Shah Alam, pustakawan dekat sini baik belaka dan ramah bila ajak menyembang. Sementara nak selesai daftar 20 buah buku dalam sistem, sempat juga la ambil tahu dari mana stok buku ni datang dan pasal Pesta Buku tempoh hari. Lepas ni ada juga plan nak datang lagi ke sini tapi bila tu jangan tanya lah. 

2 comments

  1. Luas juga perpustakaan kat situ. Siap ada barangan antik.

    ReplyDelete
  2. Besar jugak library nya. Best lah kalau masuk sini.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.