Cannes 2024 Fashion Files | Aditi Rao Hydari

Monday 24 June 2024

 

“Me being in Cannes is a legacy and it's the home of cinema and it's magical; it's like being in Wonderland.” - Aditi Rao Hydari

Sejak dilantik jadi duta L'oreal, Aditi antara pelakon Bollywood yang wajib muncul di karpet merah Cannes. Aditi antara pelakon yang ditunggu-tunggu juga sebab wardrobe dia cantik belaka. Walaupun jadual dia padat tahun ni tapi Aditi surely have fun dekat French Riviera. 

1. Casual Sporty


Her team being extra this year sebab announce pergi Cannes dengan photoshoot rasmi dalam persalinan casual sporty dari koleksi Spring/Summer 2024 butik AKOK. In Anamika Khanna we trust to make a simple outfit looks elegant. Loose hairstyle dipilih untuk tampilkan aura bersahaja dan santai dipadankan bersama sneakers putih dengan platform tinggi. Makeup tipis untuk buatkan wajah Aditi nampak muda dan segar sepanjang perjalanan dari India ke Cannes. 

2. Midsummer Peony


Penampilan pertama di Cannes mencuri tumpuan dengan turtle halter neck dress dari Gauri and Nainika. Dress satin menggunakan corak bunga peony berwarna kuning dan gabungan base berwarna hijau pekat menampilkan elemen musim panas. Penggunaan material satin dan ropol di bahagian bawah menambahkan lagi drama pada bahagian skirt dengan efek beralun. 

Hairstyle messy bun distailkan dengan wavy halus dan penggunaan makeup tipis untuk menghasilkan rona wajah feminin dan anggun. Anting-anting Hemisphere Gold Pleated Drop dari Litmus India dipadankan dengan koleksi cincin berwarna emas dari MISHO. Sama seperti dress, Aditi menggunakan ankle strap heels berwarna hitam dari Gianvito Rossi sebagai pelengkap gaya di kota France. 

3. Golden Benarasi


Meraikan pencapaian Santosh Sivan, DOP (director of photography) yang menjadi pemenang pertama bagi negara-negara Asia untuk menerima anugerah Pierre Angénieux ExcelLens in Cinematography di Filem Festival Cannes ke-77, Aditi Rao Hydari mengenakan persalinan tradisional berona emas dari butik Manish Malhotra. 

Anarkali bermaterial sutera dihiasi dengan sulaman organza pada bahagian leher, dada dan hujung baju menjadi tribute kepada budaya warisan keluarga ibu Aditi. Di bahagian belakang ada susunan butang timbul menggantikan zip lantas keluar dari kebiasaan dan menghadirkan elemen vintaj pada pakaian. Bahagian skirt dibikin kembang untuk keselesaan si pemakai dan mempunyai bingkai dengan sulaman yang sama di bahagian atas. 


Sanam Ratansi, stylist Aditi mengenakan bold makeup pada bahagian tulang pipi dan bibir untuk tampil menyerlah dalam persalinan berwarna terang. Personally, I tak berapa gemar dengan hairstyle bun yang Sanam pilih sebab bosan. Instead of gajra, dia boleh hiaskan dengan valli tapi I tak tahu culture Banaras macam mana so tak boleh komen banyak. Instead of something plain, mungkin Aditi boleh pakai perhiasan tangan dari Nomad juga. 

4. Rosée de Café


Penampilan ketiga Aditi Rao Hydari untuk Cannes ialah di karpet merah untuk tayangan perdana filem L'Amour Ouf (Beating Hearts) dalam persalinan monochrome dari butik Gaurav Gupta. Strap dress berwarna hitam sebagai main outfit dan didukung oleh kain berwarna putih mutiara di bahagian kiri dan kanan dress. 


Honestly for me it's a mehhh sebab dress terlihat biasa dan ringkas dengan bun hairstyle yang sama dengan penampilan sebelumnya tapi yang menarik perhatian ialah stack earrings dan cincin dari koleksi Rosée de Café dari butik Voyce Jewellery. Ingatkan rekaan stack earrings ni daripada mutiara tapi rupanya dari seranting biji kopi. Semua perhiasan dari koleksi Rosée de Café berwarna hijau, merah dan pink tapi untuk penampilan Aditi di Cannes, perhiasan ditukar kepada warna putih untuk kekalkan warna tema Aditi. 


Sebagai duta L'oreal, Aditi mengenakan makeup yang menggunakan dua produk L'oreal - L'Oréal Paris Infallible Matte Resistance Lipstick - Shade 105 Breakfast In Bed dan L'Oréal Paris Panorama Mascara untuk tampil anggun dan menawan di karpet merah. 

5. Pink Sunset

One of my favourite look of Aditi Rao Hydari di Filem Festival Cannes ke-77 ialah penampilan bersahaja dalam persalinan gaun off-shoulder dari butik Maison Avaro Figlio Milano. Gaun Oneshoulder Curl Volume berwarna merah jambu pucat  yang mempunyai ropol besar di bahagian bawah dan bahagian bahu mewujukan penampilan ala princess yang bersantai di French Riviera. Sesuai lah dengan idea rekaan gaun tersebut yang mendapat inspirasi dari alam semulajadi. 


Aditi mempamerkan dua pilihan gaya rambut dengan gaya lepas bebas dan juga diikat longgar menggunakan skarf chiffon bercorak. Anting-anting dari koleksi Buggy Earrings juga pelbagai bentuk cincin rekaan moden dari butik Celestic Jewels menguatkan lagi gaya feminin dan anggun bersama makeup dengan heavy contour di bahagian tulang pipi. Penampilan Aditi dilengkapkan dengan pointed strap heels berwarna kelabu dari Malone Souliers.

6. Postcard From Cannes


Penampilan terakhir Aditi Rao Hydari di Cannes dalam persalinan pant suit berwarna putih gading dari butik Alberta Feretti. Rekaan butik ni seringkali digunakan dalam konsert Taylor Swift dan Beyonce. Pant suit yang dipilih menampilkan hiasan tenunan di bahagian hadapan coat dan bahagian tepi seluar. 

Tampil ringkas dan feminin, Aditi mengenakan shade hitam retro dengan rambut lurus lepas bebas, anting-anting dari JOOLRY. Melengkapkan lagi gaya lady boss dengan pump heels dari Malone Souliers. 

Personally, for me I suka wardrobe Aditi di Cannes cuma kalau dia bereksperimen lebih sikit untuk hairstyle, mungkin lebih menarik. Tapi susah nak agak sebab tahun depan dah kahwin, mungkin dia akan stick dengan bun hairstyle T.T

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.